چطور یه تابلوی تبلیغاتی خلاقانه برای مغازه‌مون طراحی کنیم که مشتری‌ها رو جذب کند؟

۶ بازديد


مغازه‌ام رو تو یه خیابون شلوغ تو تهران راه انداخته بودم، یه تابلوی ساده با اسم مغازه و یه شماره روش زدم. فکر می‌کردم همین کافیه اما بعد چند ماه که مشتری‌ها انگار مغازه رو نمی‌دیدن، فهمیدم تابلو فقط یه تکه فلز روی دیوار نیست. تابلو مثل ویترینه اگر خلاقانه و جذاب باشد، مشتری های بیشتری وارد مغازه میشود. یه بار رفتم یه تابلوی چلنیوم با نورپردازی باحال سفارش دادم و باورم نمی‌شد فروشم تو یه ماه دو برابر شد، از اون موقع کلی تجربه درباره تابلوهای تبلیغاتی جمع کردم. تو این نوشته می‌خوام بگم چطور می‌تونین یه تابلوی خلاقانه برای مغازتون طراحی کنید که مشتری‌ها رو جذب کند. اگر شما هم مغازه‌ دارید یا می‌خواین کسب‌وکارتون تو تهران پر رونق باشد، تا آخر همراهم باشید.

چرا یه تابلوی خلاقانه برای مغازه‌ مهم است؟

تهران پر از مغازه و کسب‌وکاره و تو خیابون‌های شلوغی مثل ولیعصر یا انقلاب، مشتری‌ها بین صدها مغازه گم می‌شوند. یه تابلوی خلاقانه باعث می‌شود مغازه‌تون از بقیه جدا شود. من خودم یه بار تو خیابون کریمخان یه کافه دیدم که تابلوش یه قلب نئونی قرمز بود. اصلاً نمی‌تونستم چشم ازش بردارم و ناخودآگاه رفتم داخل. بعداً فهمیدم صاحب کافه عمداً این تابلو رو انتخاب کرده که مشتری‌ها کنجکاو بشود.

تابلو فقط برای نشون دادن اسم مغازه نیست. یه جورایی هویت برند تون است. اگه تابلوتون خاص و خلاقانه باشد، مشتری حس می‌کند کسب‌وکارتون هم حرفه‌ای و جذاب است. یه بار دوستم که یه بوتیک لباس داره، یه تابلوی ساده داشت که فقط اسم مغازه روش بود. فروشش معمولی بود. بعد رفت یه تابلوی LED با رنگ‌های شاد سفارش داد که اسم مغازه‌ش با انیمیشن حرکت می‌کرد. می‌گفت بعد از اون تابلو، مشتری‌های جدید کلی بیشتر شدن. این نشون می‌ده تابلو چقدر می‌تونه رو فروش تاثیر بذارد.

تابلو اولین چیزیه که مشتری رو جذب می‌کند. تو تهران که همه دنبال چیزای جدید و خاصن یه تابلوی خلاقانه می‌تونه برگ برنده‌تون باشد. من خودم از وقتی تابلوی مغازه‌م رو عوض کردم، حس کردم مشتری‌ها با اعتماد بیشتری میان داخل، چون تابلو حس حرفه‌ای بودن بهشون می‌داد.

ایده‌های خلاقانه برای طراحی تابلو

حالا که فهمیدیم تابلوی خلاقانه چقدر مهمه، بیایم چند تا ایده باحال برای طراحی تابلو ببینیم. من چند تا ایده که خودم دیدم یا باهاشون کار کردم رو براتون می‌گم:

ایده

مزایا

معایب

مناسب برای

تابلوهای نئونی

خیلی جذاب، حس نوستالژیک

مصرف برق بالا

کافه‌ها، بارها

تابلوهای چلنیوم

شیک، نورپردازی حرفه‌ای

قیمت بالا

بوتیک‌ها، رستوران‌ها

تابلوهای تعاملی

جلب توجه زیاد، مدرن

نیاز به نگهداری

پاساژها، مغازه‌های تکنولوژی

تابلوهای دست‌ساز

منحصربه‌فرد، حس هنری

زمان‌بر برای ساخت

گالری‌ها، کافه‌های هنری

  • تابلوهای نئونی: اینا با نورهای رنگی و شکل‌های خاص حسابی چشم‌گیرن مثلاً یه کافه تو تجریش یه تابلوی نئون به شکل فنجون قهوه داره که شبا از دور می‌درخشه. مشتری‌ها فقط برای عکس گرفتن با تابلو میان.
  • تابلوهای چلنیوم: اینا با لبه‌های آلومینیومی و نور LED خیلی شیک است. من خودم برای مغازم یه تابلوی چلنیوم ساختم که اسم مغازم با نور سفید روشن است. مشتری‌ها می‌گن از دور انگار یه مغازه لوکس دیده‌اند.
  • تابلوهای تعاملی: اینا تابلوهایی هستن که با مشتری تعامل دارن مثلاً تابلوهایی که با حسگر حرکت می‌کنن یا پیغام عوض می‌کنن. یه پاساژ تو ونک یه تابلوی تعاملی داره که تخفیف‌های روز رو نشون می‌دهد.
  • تابلوهای دست‌ساز: اگه دنبال چیز خاصی هستند، تابلوهای دست‌ ساز با چوب یا فلز حسابی منحصربه‌فرد است، یک گالری هنری تو کریمخان یه تابلوی چوبی دست‌ ساز داره که انگار یه اثر هنری است.

من خودم یه بار برای مغازم یه تابلوی چلنیوم با نور آبی سفارش دادم و چون فونتش رو خودم انتخاب کرده بودم، حسابی خاص شد. مشتری‌ها می‌گفتن تابلو انقدر قشنگه که حتی اگر قصد خرید نداشته باشند، کنجکاو می‌شوند. یه ایده دیگه که خیلی دوست دارم، تابلوهایی که با گیاهان طبیعی تزیین شدن مثلاً یه کافه تو زعفرانیه یه تابلو داره که دورش پر از گیاهای سبز و نورهای کوچیکه. انگار داری وارد یه باغ می‌شوی

نکات عملی برای طراحی و اجرای تابلو

حالا که چند تا ایده خلاقانه دیدیم، بیایم ببینیم چطور می‌تونیم یه تابلوی خوب طراحی و اجرا کنیم. من خودم چند بار اشتباه کردم و تابلویی سفارش دادم که اصلاً به کارم نمی‌اومد، برای همین یه سری نکته عملی براتون جمع کردم.

اولین چیزی که باید بهش فکر کنین، طراحی تابلو است. تابلو باید ساده و خوانا باشد. از فونت‌های شلوغ یا رنگ‌های خیلی جیغ که چشم رو اذیت می‌کنه استفاده نکنید. من یه بار یه تابلو با فونت عجیب ساختم که مشتری‌ها می‌گفتن نمی‌تونن اسم مغازه رو بخونند برای همین پیشنهاد می‌کنم با یه طراح گرافیک مشورت کنید. اونا می‌تونن فونتی انتخاب کنند که هم خاص باشه ئ هم خوانا باشد. رنگ‌ها هم باید با نوع کسب‌وکارتون جور باشد مثلاً اگر کافه دارین، رنگ‌ های گرم مثل قهوه‌ای یا نارنجی حس صمیمی می‌دهد اما اگر مغازه ابزار دارین، رنگ‌ های خنثی مثل خاکستری بهتر جواب می‌دهد.

دومین نکته جنس تابلو است. جنس تابلو باید با آب‌وهوای تهران جور باشد مثلاً چون تو تهران بارون زیاده، تابلوهای ضد آب مثل چلنیوم یا استیل بهتر است. من یه بار یه تابلوی فلکسی ساختم که بعد یه سال رنگش رفت و خراب شد. از اون موقع همیشه تابلوهایی سفارش می‌دم که حداقل 5-10 سال دوام بیاورد. اگه بودجه‌تون کم است، تابلوهای فلکسی هم بد نیستن ولی باید آماده باشین که زودتر عوضشون کنید.

یه نکته دیگر درباره نورپردازی است. اگه مغازه‌تون شبا هم بازه، نور تابلو خیلی مهم است. نور کم باعث می‌شه تابلو دیده نشود و نور زیاد هم چشم رو اذیت می‌کند. من برای تابلوی مغازه‌م از نور LED سفید استفاده کردم که هم قشنگه و هم مصرف برقش کم است. یه بار تو یه کافه تو ونک یه تابلو دیدم که نورش انقدر قشنگ بود، انگار داشت با آدم حرف می‌زد.

آخرین نکته هم محل نصب است. تابلو باید جایی باشه که از دور دیده شود ولی نه انقدر بزرگ که تو ذوق بزنه. من یه بار تابلوی خیلی بزرگ ساختم که همسایه‌ها غر زدن و آخر مجبور شدم عوضش کنم. برای همین قبل از سفارش حتماً اندازه و محل نصب رو با تابلوساز چک کنید.

چطور تابلوسازی خوب پیدا کنیم و بودجه‌مون رو مدیریت کنیم؟

یکی از سخت‌ترین قسمت‌های سفارش تابلو، پیدا کردن یه تابلو سازی حرفه‌ای است. برای پیدا کردن تابلوساز چند تا راه دارین. اول اینکه از دوست و آشنا بپرسید. دوم اینکه تو اینترنت سرچ کنید. من خودم چند وقت پیش یه سایت پیدا کردم که درباره هزینه‌های تابلوسازی اطلاعات خوبی داده بود. اگه دنبال قیمت‌های به‌روز تابلوسازی تو تهران هستین، پیشنهاد می‌کنم یه نگاهی به قیمت تابلوسازی‌ها در سال 1404 بندازین. اونجا می‌تونین ببینین هر نوع تابلو چقدر هزینه دارد و با بودجه‌تون مقایسه کنید.

یه نکته دیگه اینکه حتماً نمونه‌کارهای تابلوساز رو ببینید. درباره بودجه هم باید بگم که تابلو یک سرمایه‌گذاری است و اگه بودجه‌تون کمه می‌تونین با تابلوهای فلکسی شروع کنین و بعداً تابلوی بهتری بخرید ولی اگه می‌خواین یه تابلوی شیک و بادوام داشته باشین، بهتره یه کم بیشتر هزینه کنید.

من خودم یه بار چون خواستم ارزون تموم شود، یه تابلوساز غیرحرفه‌ای انتخاب کردم و تابلوم بعد چند ماه خراب شد. از اون موقع همیشه قبل از سفارش با چند تا تابلوساز حرف می‌زنم و قیمت و کیفیتشون رو مقایسه می‌کنم. اینجوری خیالم راحته که پولم هدر نمی‌رود.

یه سری سوال همیشه ازم پرسیدن. اینجا چند تاشون رو جواب می‌دم که اگه شمام این سوال‌ها براتون پیش اومده، راه بیفتین:

تابلوی خلاقانه چطور طراحی کنیم؟

با یه طراح گرافیک مشورت کنین و فونت و رنگ رو با نوع کسب‌وکارتون هماهنگ کنین. ایده‌های خاص مثل نئون یا دست‌ساز هم می‌تونه کمک کنه.

تابلو چقدر دوام میاره؟

اگه جنسش خوب باشه و درست نگهداری بشه، 5-10 سال کار می‌کنه. تابلوهای چلنیوم و استیل دوام بیشتری دارن.

هزینه تابلو چقدره؟

بستگی به جنس و اندازه داره. تابلوهای فلکسی از متری 500 هزار تومن شروع می‌شن، ولی چلنیوم ممکنه تا متری 2 میلیون باشه.

نورپردازی تابلو لازمه؟

اگه شب ها باز هستید، بله. نور LED هم قشنگه و هم مصرف برقش کم است.

تابلوهای تعاملی چطور کار می‌کنن؟

اینا با حسگر یا نرم‌افزار کار می‌کنن و می‌تونن پیغام عوض کنن یا با مشتری تعامل داشته باشن. برای مغازه‌های مدرن عالی است.

این سوال‌ها چیزایی هستن که خودمم گاهی باهاشون روبه‌رو شدم. اگه سوال دیگه‌ای دارین، تو کامنت‌ها برام بنویسین تا بتونم راهنمایی‌تون کنم.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.